WHATSAPP / SMS / CALL : +60 133066252

SPAGHETTI MEATBALL

Mula-mula buat spaghetti ni masa jadi surirumah. Tak suka makan spaghetti kat luar sana sebab masam sangat. So haritu tengok entry resipi dari blog kak na, http://marinahunny.blogspot.com , saya pun cubala. Sehingga sekarang, saya masak spaghetti, mesti guna resipi tu. Jom share.


Bahan-bahan 

1) Of coursela spaghetti kan
2) Prego - Mushroom punya. Saya guna botol kecik saja.
3) Baked bean - Saya suka YEOS. Tin Besar. Blend hingga lumat.
4) Batang Celery - Potong slice
5) Capsicum hijau or merah or kuning - ikut taste - Potong dadu or kecik2
6) Tomato buah - Potong dadu 
7) Daging kisar. Beli yang dah siap.
8) Meat ball
9) Cili kecik (5 bj) + Cili besar (1 bj) + Bawang besar (1 labu) + Bawang putih (4 ulas) = Blend till hancur.

Cara-cara

1) Tumis bahan-bahan yang dah blend tadi (bahan no 9). Sampai naik bau.
2) Masukkan daging kisar. Masak hingga air daging tak keluar lagi. Hingga ala-ala kering la. 
3) Masukkan meatball. Gaul sekali. 
4) Masukkan baked bean. Then masukkan prego. Kalau nak cair, add la air sikit.
5) After 5 minit, masukkan celery, capsicum and tomato. Add garam. Saya org Pantai Timur. Jadi suka manis sikit. Tambahla gula sikit. Then rasa la.
6) Bila dah mendidih, 3 hingga 4 minit lepas tu, siap.. Makesure dalam duk mendidih tu, kasi kacau la. Jangan bagi berkerak plak kat bawah tu.

Sedia untuk hidang
Resipi ni untuk makan 5 hingga 6 orang macam tu la


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...